Foto genomen op 5 maart 2009

vrijdag 17 oktober 2008

Update oefeningen van deze week (9,15,20,26).

9.We oefenen elke dag het naar de plaats gaan en daar gaan liggen. Dit doet Tom nu helemaal uit zichzelf en gaat dus erg goed. Het blijven liggen is ook geen probleem. Alleen als het wat langer duurt gaat Tom zijn kunstje doen (op zijn rug liggen). Dus ik moet de tijd langzaam opvoeren. Ik hoop deze week nog zover te komen dat Tom er naar toeloopt en er rustig 10 seconden blijft liggen.

Het doel wat ik voor ogen heb met deze oefening is dat als ik bij iemand thuis ben, of in een restaurant of iets dergelijks de hond makkelijk ergens naar toe kan sturen (zijn riem als plaats bijvoorbeeld) en dat de hond daar dan met gemak 30 minuten blijft liggen. (Natuurlijk houd ik de officiële terugplaats oefening ook wel in het oog.)

15.Het wandelen aan een slappe lijn gaat ook steeds beter. Vandaag geoefend in het bos, en gisteren op een andere hondenuitlaatplaats en Tom wordt er steeds beter in! Ik ben echt trots op hem!

20.Aan het zitten zijn we nog niet erg toegekomen.

26.De zen oefening heb ik 1 keer geoefend met mijn zus en vanavond ook bij mijn ouders thuis. Met mijn zus ging het erg goed. Hij negeerde de open! hand met lekkers helemaal! Vanavond met mijn moeder was het nog even wennen maar als ik dat nog een paar keer ga oefenen zal dat ook snel veel beter gaan! Inmiddels kan Tom iets lekkers bij mij makkelijk veertig seconden negeren (terwijl het voor het grijpen ligt, zonder dat ik iets zeg, zonder dat hij allerlei kunstjes gaat doen).

Geen opmerkingen: