Foto genomen op 5 maart 2009

vrijdag 24 oktober 2008

Oefeningen 15,20,23

Oefening 15 Lijnwerk level 2.

Eerder schreef ik hierover: 'Dit is de enige oefening uit level 2 die we nog moeten doen. Het is de bedoeling dat Tom de lijn voor 1 minuut slap houdt, met één afleiding, terwijl ik rustig op dezelfde plek blijf staan. Het doel is dat het voor Tom een automatisme wordt de lijn loshangend te houden.'

Hier ben ik nog druk mee. Het is voor Tom zeker al een gewoonte geworden om zodra de lijn strak staat en ik stil sta de lijn los te maken.

Ik ben nu begonnen met tijdens het wandelen ook af en toe eens stil te gaan staan (en blijven staan) en dat Tom de lijn slap moet houden. Ik ben ook al begonnen met de tijd te verlengen tot 1 minuut. (De criteria voor level 2.)

Afleidingen: (Voor het slagen moet er 1 afleiding zijn)
Een auto die passeert is geen enkel probleem. Het zien van een andere hond soms wel. Het ligt er aan hoever de hond bij ons vandaan is. En of hij onze kant opkomt. Maar ook hier ben ik veel op aan het oefenen. Wat ik ook doe is oefenen met het gooien van wat lekkers of een flostouw. Tom moet de lijn slap houden en er niet op af vliegen. Ook dit gaat steeds beter!

Het wandelen met een losse lijn is denk ik de belangrijkste oefening die je je hond kunt leren en wat mij betreft ook wel de moeilijkste. De hond moet altijd de lijn zelf slap houden. En zolang de hond dat uitzichzelf nog niet helemaal goed doet, moet ik als baas er elk moment erg in hebben. En dit houdt in: ik mag niet verder lopen als de lijn strak staat! (Of me voor laten trekken....) En vaak betekent dit dat ik in de achteruit moet... en achteruit moet.. en achteruit moet... dan drie passen vooruit en weer in de achteruit. Maar het achteruit wandelen wordt wel minder! Je ziet soms ook dat Tom zichzelf al corrigeert, hij loopt iets te ver naar voren en meteen komt hij terug.

Oefening 20 Zit en blijf.

Ik schreef eerder: 'Tom wil nog wel eens met een poot bewegen (terwijl hij wel blijft zitten) dus hier wil ik op gaan trainen. Hij mag zijn kop en staart bewegen, meer niet.'

Vandaag heb ik dit even geoefend. Het doel is dat Tom alleen met zijn achterpoten beweegt om te gaan zitten en zijn voorpoten dus op dezelfde plaats houdt.
Ik heb geclickt zodra Tom zijn billen de grond raakten. Dit ging heel goed. Tom bewoog echt alleen maar met zijn achterlijf en zijn voorpoten hielden dezelfde stand/plaats als toen hij stond.
Ik ga dit nog veel vaker herhalen. En als dat goed gaat ga ik de click ietsepietsie uitstellen zodat ik een stabiele rustige zit krijg. En niet zoals het er eerst uitzag. Gaan zitten en toch nog even je voorpoten gaan bewegen...

Oefening 23. TARGET level 3 – De hond wijst met neus of poot een plek op de grond aan over een afstand van zo’n 2 ½ meter, met niet meer dan twee commando’s. Een “kijk eens” commando voor het sturen mag wel.

Vandaag een ander plastic bord voorwerp gepakt, iets kleiner. Deze was rond met een doorsnede van zo'n 22 cm. Tom maakte het niets uit dat dit voorwerp iets kleiner was of dat het rond was en niet vierkant, waar ik hem ook neerlag Tom raakte hem met zijn voorpoot aan. Ik heb dus ook al aan de afstand gewerkt. Hij lag zeker 1,5 meter bij mij vandaan en dat was ook geen probleem. Tom was wel een paar keer even in verwarring maar pakte het weer goed op. (En nee, je hoeft hem niet in je bek te pakken!)

Geen opmerkingen: