Foto genomen op 5 maart 2009

donderdag 18 september 2008

26 Zen

Tom is vanmorgen geslaagd voor de oefening Zen level 2. Spaz Ik kan me voorstellen dat je geen idee hebt wat Zen is, en wat de oefening inhoudt. Dus eerst maar even het levelboek citeren:

Oefening 26 Zen Level 2: 'De hond blijft 5 seconden van een voertje af dat de trainer in zijn hand heeft en aansluitend 10 seconden van het voertje op stoel of bank. Niet meer dan 2 commando's per gedraging en de trainer mag het voertje niet afschermen. Het is de bedoeling dat het voertje op neushoogte wordt aangeboden.'

Ten diepste gaat het er hier om dat de hond zelf heeft geleerd dat hij iets kan krijgen door het te negeren. Dus hij moet zelfbeheersing leren. (Vandaar denk ik de naam Zen...)

Het is mooi om te zien hoe goed Tom dit heeft begrepen. Zodra ik wat lekkers voor zijn neus houdt, dan draait hij zijn snuit weg, of als het erggg lekker is, gaat hij hard in de achteruit! Hij pakt het echt niet uit mijn hand!

Ik heb hier dan ook wel veel op getraind. Elke keer heel kort. Ik ben begonnen met een dichte hand met lekkers. Waar hij het lekkers niet uit kon krijgen. Zodra hij met zijn snuit iets van mijn hand wegging heb ik geclickt. Dan liet ik het lekkers op de grond vallen en mocht hij het hebben. Toen dit goed ging heb ik mijn hand geopend. Dus de hond ziet het lekkers op een vlakke hand liggen. Ik heb niet alleen getraind met beloningen speciaal voor honden, maar juist ook met mijn eigen voedsel. (Mijn eten schijnt altijd lekkerder te zijn dan zijn eigen...) Ook gebruikte ik soms een bord of een schaaltje. Want lekkers negeren in mijn hand is toch wat anders dan dat het op een bord/schaaltje in mijn hand ligt.

Ik wilde dat Tom dit gedrag zo goed zou leren dat hij er totaal niet meer aan zou denken om het uit mijn hand weg te nemen. En dit is gelukt.

Ik heb dit gedrag ook op commando gezet. ('leave it'.) Dat mocht Tom het, door wat voor omstandigheden, even vergeten zijn, dan kan ik dit noemen.

Er komen nog meer levels voor deze oefening. En ik ga door met dit te trainen. Tom moet uiteindelijk in staat zijn om overal lekkers te negeren, of het nu in mijn hand is, op de vloer, in de hand van een ander, in een klein kinderhandje etc.

Geen opmerkingen: