Foto genomen op 5 maart 2009

dinsdag 16 september 2008

9 Officiële terug plaats oefening

Even een update hoe het gaat met de oefening terug plaats.

Tom rent naar de riem en gaat daar vol enthousiasme liggen.
Leuk om te zien. En iedereen die moeite met deze oefening heeft zou ik willen aanraden om met clickertraining te gaan beginnen. Echt superleuk!

De vorige keer schreef ik dat we begonnen waren met een 8meter lijn met een 3meter lijn eraan vast. En dat ik langzaam de hoeveelheid lijn wilde gaan verminderen. Ook dit gaat heel goed!
Ik gebruik nu de 3 meter riem, en ik vermoed dat ook de gewone 2m lijn geen probleem meer zal zijn.

Aandachts/leerpunten:

-Andere plaatsen in huis.
De oefening aanleren op allerlei verschillende plekken in mijn woonkamer, huis, en later ook buiten. Zodat Tom deze oefening nog beter zal begrijpen en het in alle omstandigheden uit kan voeren.

-Vergroten afstand.
Dit is iets wat ik langzaam opvoer, al heb ik het idee dat als Tom echt goed begrijpt dat hij daar op die riem moet liggen, ongeacht waar ik ook sta, dit niet echt een probleem voor hem is. We zullen zien.

Om te onthouden:

Een regel die ik goed moet onthouden is dat als ik 1 ding moeilijker maak ik iets anders even makkelijker mag maken. Dus als Tom op een bepaalde plek met gemak 5 meter aflegd om naar de riem toe te gaan, ik dit niet vraag van hem als ik op een hele andere plek ga trainen. Hij moet eerst leren om het gedrag onder die omstandigheden te doen, dus liggen op de riem. Heeft hij dat goed door dan kan ik weer de afstand gaan vergroten. Doe ik dat niet. Dan heb je kans de Tom in de war raakt en dat is jammer.

Geen opmerkingen: