Foto genomen op 5 maart 2009

dinsdag 12 augustus 2008

22 Staan en blijf

Even korte intro. (Later volgt er meer.)

Ik heb er voor gekozen om de level trianing van Sue Ailsby te volgen. Inmiddels zijn Tom en ik al met de oefeningen uit level 2 bezig. Als je er meer over wilt lezen, dan kun je kijken op Sue Ailsby's website http://www.dragonflyllama.com/%20DOGS/Levels/ByLevel/2Level.html . (Is in het engels.)

De oefening staan en blijf is nummer 22 van de level 2 lijst.

Het is de bedoeling dat Tom in stand blijft staan zonder zijn poten te bewegen voor de duur van 10 seconden. Begeleider mag maar hoeft de hond niet te verlaten. De geleider kan zowel naast als voor de hond staan.

Ik merk dat het voor Tom een groot verschil maakt of hij naast me staat of voor me staat als ik het 'staan' commando geef. Dus dat is een aandachtspunt in de training.

En dan het stil blijven staan.
Tom kende het blijven staan van de kc waar ik train wel, maar ik merk door het volgen van de levels, dat Tom het concept 'blijven staan' (dus geen poten bewegen) toch nog niet echt goed begrepen heeft.

Hoe pak ik het nu aan?
Omdat ik met de clicker werk, geef ik geen commando totdat Tom het gedrag helemaal goed laat zien. Ik heb hem eerst geleerd te gaan staan. (Dit is nog wel een aandachtspunt, vooral omdat ik hem alleen op stemcommando wil laten staan.) Nu geef ik het stemcommando en daarna het handgebaar en wacht dan 1 seconde. Blijft hij staan dan click ik en beloon, en meteen daarna als Tom nog blijft staan, dan na 1 seconde click en beloon ik etc. Dit heb ik verschillende keren gedaan en toen over gegaan naar 2 seconde. Vandaag ben ik begonnen met 3 seconde wachten voordat ik click.

Ik heb het geprobeerd om meteen van 1 seconde naar 2 seconde naar 3 seconde te gaan. Maar dat ging tevaak fout. Daarom maar even helemaal terug naar 1 seconde en het rustig opnieuw opbouwen. Zodat Tom het echt goed begrijpt welk gedrag het is dat hem iets oplevert. (En later dat dat 'blijf' is.)

Aandachtspunten:
Geduld hebben. De trainingssessies kort houden. Ik houd het nu bij 10 beloningen. En dan kan ik, door te tellen hoeveel goed (of fout) precies zien op hoeveel seconde ik de volgende trainingssessie ga starten.

Geen opmerkingen: