Foto genomen op 5 maart 2009

zondag 17 augustus 2008

4 Afstandsoefening

Ik ben begonnen met het aanleren van de afstandsoefening. Dit is oefening nummer 4 van level 2.

Bij deze oefening is het de bedoeling dat de hond om een paaltje of ander object gaat dat op een halve meter afstand staat en dat de hond dit doet met niet meer dan twee commando's.

Ik ben begonnnen met de prullenbak, maar omdat die nogal lekker ruikt, gaf dit teveel afleiding. Ook het leuk trekken aan de pedaalemmerzak vond ik geen leuk spelletje... dus zijn we overgegaan op een hele grote voerton.
Lekker stevig en hoog. Dus een prima object.

Het aanleren:
Ik zette de voerton midden in de keuken neer, en ik ging er pal achter staan en Tom lokte ik links van mij. Ik draaide een beetje naar rechts en zodra Tom een stapje vooruit deed clickte ik en gooide de beloning een stukje verder om de ton heen zodat ik dan meteen weer kon clicken (omdat hij al een stukje rond de ton liep om het voertje te pakken) en dit deed ik nog een keer en gaf toen een jackpot (minstens 5 voertjes in een keer) toen hij er helemaal omheen was.

Dit heb ik verschillende keren herhaald.

Ik heb het aantal beloningen wat ik gaf voor er omheen gaan snel afgebouwd. Tom gaat nu al zelfstandig om de ton heen. Zonder dat ik dus het gedrag uitlok. Ik clickte alleen nog maar als hij er helemaal omheen was gegaan.

Nu zijn we al zover dat we op een afstandje van de ton kunnen gaan staan.

Leuk om te zien was dat toen ik voor het eerst zover van de ton afstond dat Tom ook tussen mij en de ton doorkon hij dit natuurlijk even uitprobeerde...
Dit kwam denk ik omdat ik Tom vaak had geclickt voor er helemaal omheen gaan en dan kom je ook voor mij uit. Dus eigenlijk heel slim van Tom. Waarom een omweg als je ook de korte route kan nemen.......!

Ik heb dit opgelost door dit in ieder geval niet te clicken...door te wachten en door even een stapje dichter bij de ton te gaan staan, en dan te clicken voor halverwege de ton.

En nu heeft Tom volgens mij echt door dat hij er omheen moet, ongeacht of ik nu wel of niet een stukje van de ton afsta.

Ik ga nog werken aan de afstand. Dus steeds een stukje verder van de ton af gaan staan.
Eventueel als Tom dit gedrag niet zo vlot laat zien oefenen op snelheid en later wil ik Tom ook nog het commando wat bij dit gedrag hoort aanleren.

De andere oefeningen:
Oogcontact en blijven staan gaan heel goed. Ik zit al op 8 seconden oogcontact en 8 seconden blijven staan. Ik hoop met een paar dagen op 10 seconden te zitten.

Geen opmerkingen: