Foto genomen op 5 maart 2009

woensdag 13 augustus 2008

25 Oogcontact

Dit is oefening 25 van level 2.

Het is bij deze oefening de bedoeling dat de hond de baas aan kijkt en oogcontact houdt voor de duur van 10 seconden met niet meer dan 2 commando's. Geen lichaamstaal anders dan het naar de hond kijken.

Ik leer Tom dit aan door zelf te gaan zitten en elk oogcontact te clicken (en te belonen). Ongeacht of Tom nu zit of staat of ligt. Het gaat mij om het oogcontact. Eerst heb ik geclickt als Tom mij 1 seconde aankeek (als een hond hier al erg veel moeite mee heeft, dan kun je beginnen met een glimp te clicken (en belonen)), daarna heb ik gewacht op 2 seconde en ook dit leverde geen enkel probleem op. 3 seconde was vanmorgen even te veel gevraagd. Dus daar ga ik vandaag verder aan werken. (Pas als Tom het uit zichzelf 9 van de 10 keer vlot aanbiedt, ga ik meer vragen.)

Tom zoekt buiten al erg veel oogcontact met me en kan dat ook rustig volhouden terwijl we 15 stappen lopen! Dus het leren aanbieden van oogcontact op commando binnen en later buiten moet toch goed te doen zijn voor ons. Binnen vrij korte tijd denk ik. We zullen zien hoe het verder gaat.

Geen opmerkingen: