Foto genomen op 5 maart 2009

vrijdag 29 augustus 2008

De B-cursus

Naast het levelbook volg ik ook de B-cursus bij de kynologen club.

Afgelopen woensdag was de eerste les.

Wow wat was ik super tevreden over Tom. Hij was bijna de hele tijd op mij gericht!

De trainster nam hem even over zodat ik tussen de andere honden door kon lopen (die liepen allemaal kris kras door elkaar heen) en ik Tom zo'n 10 meter verder kon roepen. Tom kwam als een speer aangesjeest... YES! (hij had geen eens oog voor de andere honden...)

Deze week moeten we gaan oefenen met het aanleren van de oefening Voet. Dit is een oefening waarbij de hond voor de baas zit (met zijn snuit richting de baas) en dan moet de hond op commando rechts langs de baas lopen en dan aan zijn linkerbeen gaan zitten.

Omdat ik clickertraining volg heb ik het thuis iets anders aangepakt...dan ze op de kc me adviseerden.

Ik heb Tom drie keer gelokt met mijn hand zonder iets lekkers(hij weet dat hij mijn hand moet volgen) en na drie keer heb ik gewacht wat Tom ging doen. Hij ging toen uitzichzelf langs mijn rechterbeen en kwam al aan naast mijn linkerbeen uit!

Dit heb ik heel wat keren herhaalt en beloont (de beloning gaf ik precies naast mijn linkerbeen waar hij later moet gaan zitten).

Vanmorgen was Tom al zover dat hij uitzichzelf de oefening al helemaal deed! Dus netjes langs mijn rechterbeen naar achteren en naast mijn linkerbeen gaan zitten!!!

Nu alleen nog het commando toevoegen.....
Dat zal nog wel wat tijd in beslag gaan nemen, dus dat zal niet zo snel gaan.

Een andere oefening die we aan gaan leren is het Terug Plaats.

Omdat ik door het levelbook Tom al plaats aan het aanleren was ben ik in plaats van de mat als plaats om te gaan liggen, nu de riem gaan gebruiken.
Tom moet leren naar de riem te lopen en daarop te gaan liggen. Dit deed hij vanmorgen ook al!!!!

Nu moet ik de afstand nog langzaam gaan vergroten en natuurlijk het commando toe gaan voegen.

Wow wat is Tom toch een super snelle leerling. Vol enthousiasme! Zeker als het baasje hem beloont met lekkers, enthousiaste stembeloningen en soms een trekspelletje met het flostouw....

Geen opmerkingen: