Foto genomen op 5 maart 2009

vrijdag 5 december 2008

Joeppie

Ik heb Tom vandaag getest op de af en blijf oefening en Tom bleef netjes 1 minuut liggen terwijl ik twee speeltjes in zijn richting gooide! en ik op zo'n 5 meter afstand van hem stond.

Ook het aandacht buiten krijgen van Tom gaat super!
Pubertijd is schijnbaar iets waar ze de ene dag/moment meer last van hebben dan het andere. En vandaag en gisteren ging het echt goed.

Ik ben ook aan de slag gegaan met wat oefeningen uit het Control Unleashed boek. Als eerste de 'reorienting-points'.

Als Tom uit de bench wil, (als hij er uit mag en ik er bij sta om hem er uit te halen) of door de deur wil als we gaan wandelen, dan moet hij eerst naar mij kijken, en pas als ik zeg dat hij eruit mag/door de deur mag, dan mag hij naar buiten. En wat is Tom slim zeg! Hij had dat zo door! Alleen ik moet er nu aandenken om dit consequent toe te passen, dus door Tom toestemming te geven om door de deur te gaan....... (dit is het lastigste gedeelte, mezelf opvoeden!)

Maar het is wel een veilig idee dat Tom niet zomaar meer door een open deur zal rennen (hier moet ik natuurlijk wel nog op verder trainen). Dus een hele handige oefening. En ik moet mezelf gewoon trainen om Tom elke keer toestemming te geven (of zou ik het lopen door de deur van mijzelf maar als toestemmingssignaal gaan gebruiken....)

Hoe heb ik dit aangeleerd?
Zodra Tom de deur uitwilde gaan, deed ik de deur dicht. Nou, dan kijkt hij je wel heel snel aan, wat ben jij nu aan het doen? Dat heb ik geclickt wat lekkers gegeven en zijn we samen de deur uitgelopen.

De volgende stap van deze oefening was, als de hond door de deur is, dat de hond je dan weer opzoekt. Dat heb ik gedaan door stil te gaan staan toen ik de deur uit was gegaan, en Tom draaide zich snel om om te kijken waarom ik niet meekwam... dat geclickt en toen wat beloont en zijn we verder gelopen. Grappig om te zien hoe snel Tom zulke dingen oppikt alsof dit de normaalste zaak van de wereld is. Als ik nu een deur opendoe, kijkt hij me aan. Het openen van de deur is dus een commando geworden om te kijken naar mij!

Een gedeelte van dit trucje doet me trouwens denken aan iets anders. Elke keer had Tom de neiging om zijn kop in de vaatwasser te steken, kijken of hij kon helpen met schoonmaken... Ik ben begonnen met een dichte vaatwasser (en Tom kende het leave it principe al)en zodra ik hem iets opende en Tom ernaar toe ging, deed ik hem dicht, als Tom achteruit ging (leave it) beloonde ik dat. Op het laatst ging Tom steeds naar achteren als ik de vaatwasser opende. HANDIG!

Ik ga nu beginnen met het oefenen van de whiplashturn. Het heet zo omdat het gaat om een snelle draai van het hoofd naar de baas toe, terwijl de hond dus met iets anders bezig is, hij ziet iets interessants bijvoorbeeld.
Je begint dit binnen in huis te trainen. Je roept zijn naam en zodra hij zijn nek beweegt click je en geef je het lekkers uit je hand. Je kunt er ook nog een speciaal spelletje van maken. Dan zeg je zijn naam, Tom, Tom draaide zijn kop naar mij toe,click, lekkers en dat lekkers gaf ik dan niet uit mijn hand maar gooide ik dan weer een eindje bij me vandaan, zodat Tom er naar toe moest rennen en dan kon ik weer zijn naam noemen zodat Tom weer zijn kop naar mij toe kon draaien en kon ik hem weer belonen. Tom vond dit een leuk spelletje!

We gaan dit ook buiten trainen. En vandaag kon ik Tom roepen, en hij draaide zijn kop om, terwijl er een hond heel dicht bij was.

Het passeren van andere honden ging de laatste dagen echt super!
Bijzonder toch hoe Tom in deze levensfase soms even de weg kwijt lijkt te zijn, en andere momenten echt SUPER presteert.

Ik heb de laatste dagen wat leuke interessante info gevonden op de pubertijd bij honden. Zal kijken of ik daar nog wat op het blog kan zetten.

Wat Tom trouwens erg leuk vindt is het halen van een speeltje, vooral daar lekker hard achteraan rennen, dan hard terugkomen, een heerlijk trekspelletje spelen en dit maar blijven herhalen! Dit gebruik ik dus ook als beloning.

We have been working on the down stay and Tom passed it today. I did throw two toys and Tom stayed down while I was 20f away from him.

We are still working on the finish and heel. I combine these two because the difference is only turning to the right with eye-contact and turning to the left with eye-contact. It is going better and better. At the beginning Tom turned to fast, and when I did the left turn he runs to my left side and sat there, looking at me!

The contacts.
We had a little satback. So I have to start training it again.

The stand with one cue.
I think we will be able to pass this one soon. Tom respond immidiately on the command 'staan', when he sits. I noticed when I asked a sit, then a down, then a sit, and then a stand he didn't respond to it. Did is going better and better so hopefully we will pass this one soon!

The sit/stand stay.
I have asked a neighboor and she wants to help with the training!

Tom has become a real adolescent... He drove me nuts this week. So I am also training on some CU (Control Unleased, from Leslie McDevitt) behaviors.

Like reorientingpoints and now we are starting with the whiplashturn. But Tom did it great today!

Geen opmerkingen: