Foto genomen op 5 maart 2009

maandag 8 december 2008

Geslaagd

Tom is gisteren geslaagd voor de oefening zit en blijf (daarbij moet de hond 30 seconden blijven zitten terwijl je op 5 meter afstand staat en er een afleiding is. Ik heb een speeltje in zijn richting gegooid.)

Tom is ook geslaagd voor de oefening staan. (daarbij moet de hond vanuit zit op een commando gaan staan.) Dit was geen enkel probleem voor Tom. Hij doet de oefening staan als ik voor hem sta, maar ook als ik naast hem sta.

En als laatste, Tom is geslaagd voor de oefening neuswerk. Dit was een makkie voor Tom. Hij moest een snoepje vinden onder een stukje stof. Ik had er voor gekozen om drie bloempotjes te gebruiken en onder een van die drie het snoepje te verstoppen. Tom bleef netjes zitten terwijl ik er mee bezig was en op mijn commando 'zoek' ging hij zoeken.

De oefening staan en blijf (zit en blijf) betasten door iemand, die heb ik pas buiten geoefend met een buurmeisje en dat ging verbazingwekkend heel goed. We begonnen met een vrij grote afstand en elke keer zette ze een stap richting Tom. Als Tom bleef zitten werd hij beloont en kwam het buurmeisje weer een stap dichterbij. Uiteindelijk was ze zo dichtbij, en Tom bleef netjes zitten, zodat ze hem bijna aan kon raken. Helaas sprong hij wel twee keer op, maar dat was te verwachten en we moeten hier dus ook echt op verder gaan oefenen. Maar dat ze zo dichtbij kon komen en Tom netjes bleef zitten is al heel wat voor Tom! (Die het liefste iedereen begroet met een lik over het gezicht...)

De oefening raakvlakken gaat best wel goed, alleen is de plank die ik heb eigenlijk te kort. (110 cm, het raakvlak hoort 90 cm te zijn) Maar Tom gaat er vaak op een goede manier naar toe en loopt dan over de (smalle) plank heen met alle vier zijn poten op de plank.

Tom passed the test for Stand, Nosework and Sit Stay!
We have been practicing the stand stay (sit stay) with a young girl and Tom did it great. He jumped up when she was very close to him, but I am proud that he was able to keep sitting when the girl was so close, and we keep training it.

Geen opmerkingen: