Foto genomen op 5 maart 2009

woensdag 3 december 2008

Hoe om te gaan met een puberende hond....

Zoals jullie hebben kunnen lezen, zit Tom goed in de pubertijd. En als baas is dat wel eens flink lastig! Tom is de eerste hond (ik heb drie andere honden gehad) bij wie ik echt even met mijn handen in het haar heb gezeten. Wat gebeurd er hier nu... eerst zo goed luisteren, en dan doen alsof hij doof is... Het schijnt dat Flatcoated retrievers honden zijn die inderdaad wel flink kunnen puberen. En ik zal in de opvoeding daar dus op moeten gaan reageren.

Voorkomen dat Tom zichzelf verkeerde dingen aanleert, lijkt mij logisch. Dus proberen te voorkomen dat Tom los breekt etc. Maar wat kun je meer doen dan dat...

Het is in ieder geval denk ik belangrijk om rustig te blijven, het is een levensfase, het gaat écht over, blijf consequent, en ga gewoon door met oefenen. Geen druk gaan gebruiken, gewoon consequent blijven. En overvraag je hond niet.

Denk maar eens aan puberende kinderen, hoe harder je er tegenin gaat, hoe harder ze proberen te doen wat jij niet wilt...

Aandachtspunten voor mij.

-Hierkomen.
-Beleving van het los van de lijn is VRIJHEID
-Bezig zijn met de baas is leuk

Het is denk ik belangrijk dat Tom nog meer op mij gefocused raakt, juist terwijl alles in hem roept om de wereld te gaan verkennen, en denken dat hij het wel beter weet.

Hiercommando.
Het is belangrijk dat Tom reageert op het hiercommando, en het niet vaker zal gaan negeren. Dus ik ga dit veel oefenen, in eerste instantie aan de lijn, in allerlei verschillende omstandigheden. Gewoon doorgaan met hoe ik dat vroeger ook wel deed. Vooral het zien van een andere hond, waar Tom nog geen kennis mee heeft gemaakt, (omdat ze beide aan de lijn zitten) is een zeer grote afleiding. Dus dit zal ik rustig op moeten bouwen. Ik zal gaan beginnen met het hiercommando op een hele grote afstand van de andere hond. En het is belangrijk in het oog te houden,dat de hond, Tom graag komt! (Dus geen getrek aan de lijn etc. Als Tom niet wil komen, dan is de andere hond dus te dicht bij en moet ik meer gaan oefenen op een grotere afstand en dan langzaam weer dichterbij de andere hond.)

Beleving het los van de lijn zijn.
Normaal gesproken vroeg ik altijd een zit of een af, en dan mocht Tom VRIJ. Hiermee heb ik bevestigd dat VRIJ zijn een hele leuke grote beloning is. Dus als Tom ineens los van de lijn is (om wat voor reden dan ook) is het niet gek dat Tom de bloemetjes buiten wil gaan zetten. Dit wil ik dus wat aan gaan passen. Schrijf ik later nog wel meer over.

Bezig zijn met de baas is leuk!
Hier zijn nog wat speciale trucjes voor. Natuurlijk moet je korte training/speelsessies houden, leuke beloningen gebruiken, de beloningen onvoorspelbaar laten zijn, de ene keer iets lekkers gebruiken, dan een spelletje met een flos dan een apporteerspelletje etc, iets wat de hond dus echt leuk/lekker vindt. Niet elke keer dezelfde oefeningen doen. Maar er zijn nog meer dingen die je kunt doen. (Heb ik net ontdekt.) Kort gezegd komt het er op neer, dat je de hond wegstuurt, vrij, als hij nog aan het trainen is met je en het leuk! vindt. Je geeft de hond vrij en gaat zelf zitten. Als het goed is, zal op den duur de tijd dat de hond vrij wil zijn, steeds korter worden. De hond zal eerder terugkomen om nog meer met je te mogen spelen/trainen. En wordt de tijd dat de hond met je kan (wil) werken steeds langer. Ik zal kijken of ik dit nog eens wat gedetailleerde kan beschrijven en laat weten of dit echt werkt!

Wat ook goed werkt. Alle leuke dingen in het leven komen door/via mij. Je gebruikt dan eigenlijk iets wat Tom wil als een beloning voor gedrag dat jij graag wil. (Bijvoorbeeld meer aandacht voor de baas.)

Net zoals het leren lopen met een slappe lijn, je kunt daar gaan snuffelen, als we er samen met een slappe lijn heen kunnen wandelen, trek je, dan kun je daar niet snuffelen. En raak je verder van de plek waar jij naar toe wilt vandaan. Honden hebben dit snel door (als je het consequent goed toepast).

Tom has become an adolescent. He wants to explore the world and doesn't respond sometimes on the come command. I want to start training on the come command, and more attention to me when he is on the street etc. I bought the book Control Unleashed and want to start training some of the exersises. Like reorienting points, Whiplasturn, The look at That came, leave it and Give me a Break game etc. So Tom and I will become more and more a Team. And it gives us a structure on how to work in this fase of Toms life, when everything around him looks so good...

Geen opmerkingen: