Foto genomen op 5 maart 2009

dinsdag 6 oktober 2009

Deze week

BegroetenHet trainen van netjes blijven zitten als iemand op het baasje afloopt en de hond gaat aaien, gaat echt steeds beter. We zijn nu al zover dat mijn vader en mijn moeder op mij af kunnen lopen en rare bewegingen kunnen maken zonder dat Tom overeind komt! Ook rare geluiden is geen probleem! Net zoals aaien.

Het is nu nog wat zoeken naar nog meer mensen die mee willen helpen trainen. Bij de supermarkt is het ook geen probleem meer. Tom blijft netjes zitten. Hoe dicht de mensen ook voorbij lopen. Dus ik moet het hem wat moeilijker maken. Misschien dat ik een markt op ga zoeken.

Ook de zit en blijf en af en blijf buiten gaat goed. Vandaag geoefend op 1 meter afstand en 0.30 seconden. Dat was geen enkel probleem. (Binnen zitten we op meer dan 9 meter en tijden van 2 minuten tot 5 minuten) Vooral buiten zijn er zoveel afleidingen/ beloningen voor Tom, dat ik daar handig gebruik van maak. Ik laat hem op het trottoir liggen of zitten en na een tijdje zeg ik ok en dan rennen we samen naar de overkant, waar hij heel graag heen wil om te mogen snuffelen. (En op dit moment is er volgens mij in de buurt een teefje loops, dus mogen snuffelen is een hele grote beloning voor Tom).

De aandachtsoefening gaat ook best goed. Ik oefen op verschillende plekken. Net zoals de volg oefening.

Als nieuwe oefening hebben we donderdagavond de oefening 'voor' meegekregen. Bij deze oefening is het de bedoeling dat Tom netjes recht en dicht voor komt. De levels van Sue Ailsby geven hier ook goed advies over.

Geen opmerkingen: