Foto genomen op 5 maart 2009

donderdag 1 oktober 2009

Begroeten

Vanmorgen kwam een vrouw langs en zij heeft even geholpen met het oefenen van de oefening begroeten.

Omdat dit weer een heel nieuw persoon was voor Tom heb ik het als volgt aangepakt.

(Stappenplan voor het aanleren van niet opspringen tegen mensen.)

-De vrouw blijft op afstand staan en we wachten totdat Tom gaat zitten.
-Tom gaat zitten
-De vrouw zet een stap vooruit, zolang Tom blijft zitten.
-Tom stond even een keertje op, de vrouw gaat achteruit en ik geef geen beloningen meer, en Tom herstelde zich supersnel. Dus weer even van voren af aan begonnen.
-De vrouw zet weer een stap vooruit zolang Tom bleef zitten.
-Totdat ze voor ons staat (terwijl Tom dus netjes blijft zitten)
Dit bovenstaande herhaalt.

Dit ging zo goed dus door naar de volgende stap:
-De vrouw loopt op Tom af en aait heel kort zijn borst.
-Loopt op Tom af en aait wat langer zijn borst.

Dit ging zo goed door naar de volgende stap:
-De vrouw loopt op Tom af en aait heel kort zijn schouder.
-Loopt op Tom af en aait wat langer op zijn schouder.

Ook dit ging zo goed dat ik besloot om door te gaan.
-De vrouw loopt op Tom af en aait de zijkant van Toms kop.
-Loopt weer op Tom af en aait Toms kop langer.

Nog steeds bleef Tom keurig ZITTEN!
Dus toen besloot ik om het aaien samen te voegen. Dit begint al meer op de praktijk te lijken!

-De vrouw loopt op Tom af en aait kort borst, schouder en zijkant van Toms kop.
-Loopt op Tom af en aait hem wat langer.

Toen ben ik gestopt. Tom is alleen in het allereerste begin van de oefening 2 keer overeind gekomen daarna niet meer!

Ben nog vergeten om te beginnen met het oefenen van blijven zitten terwijl ik een hand krijg...

We zijn op de goede weg!!!

We zijn er nog lang niet, dat weet ik, voordat Tom betrouwbaar blijft zitten en bij iedereen, en overal, in elke situatie, wie hij ook tegenkomt, en hoe diegene zich ook gedraagt, en ook niet opspringt als hij op iemand afloopt... Maar ik zie hem met de dag vooruit gaan!!! En wat gaat het snel! Met wat hulp van derden, gaan we er zeker komen!

Vanavond weer op naar de cursus.
Ben heel benieuwd hoe het vanavond zal gaan. Welke oefening er bij gaat komen. Heb er zin in!

Geen opmerkingen: