Foto genomen op 5 maart 2009

donderdag 26 maart 2009

Jachttraining

Yieppie!

Tom en ik gaan op jachttraining! (We starten op 14 april!)

Om ons alvast voor te bereiden zijn we aan het oefenen met het apporteren.

Tom heeft een sterke buitdrift (d.w.z. hij wil de buit heel graag vinden en als hij het heeft gevonden, voor zichzelf houden).

Wat heb ik gedaan:

Eerst even dit:
Tom kende al een heleboel dingen. o.a het vasthouden van het speeltje (ik oefen nog niet met een dummy). Zitten en blijven zitten en pas gaan om het speeltje te halen, als ik daar toestemming voor geef. Hij weet dat als hij bij me komt met het speeltje, hij voor me moet zitten (met het speeltje in zijn bek).

Als je dit voor het eerst gaat doen, zul je het veel rustiger en geleidelijker op moeten bouwen.

Ik ben weer even opnieuw naar de kleuterschool gegaan met Tom.
Dat betekent:

-Tom voor me zittend, speeltje in de bek geven en daarna clicken en belonen.

-Een stap naar achteren, Tom moet meekomen om weer bij mij uit te komen, clicken en belonen.

-Toevoegen van steeds meer stappen, en Tom moet goed zijn best doen om met mij mee te komen.

Nu wordt het moeilijker...

-Een leuk spelletje. (Tom kent al het hier kom spel (level 1))
Ik heb Tom beloond voor het netjes voor me zitten met het speeltje in zijn bek. Zodra hij het snoepje ophad, heb ik het speeltje teruggegeven, zei ik ok, en ben ik hard de andere kant op gehold. Tom komt achter me aan, en dit herhaald zich heel wat keren. Dit vind hij heel erg leuk om te doen! Hij weet niet hoe hard hij moet rennen om bij me te komen (en dan nog even heel snel in de remmen :) )
Om het nog moeilijker te maken... Ik heb hem zelfs een paar keer het speeltje gegeven en ben op de bank gaan zitten, op bed etc. Ook ben ik zo gaan staan dat hij vlak bij zijn kleed komt (dit is de plek waar hij normaal gesproken gaat liggen als hij het speeltje voor zichzelf wil houden).

Eigenlijk verleid ik Tom om het speeltje niet te brengen... en als hij dat doet is het ook niet erg, ik geef geen commando dat hij bij mij moet komen (maar juist dat hij het speeltje mag hebben). Maar door deze opzet (in het begin moet je ook wel eens (flink) geduld hebben en hem (en zijn speeltje) negeren wanneer hij het zelf houdt) maar als je het goed speelt, doet hij het juist niet. Want als hij komt... dan is het feest!

Over dit spelletje:
Je haalt de druk van de hond af, hij moet niet iets, hij komt er zelf achter dat brengen bij de baas VEEL leuker is dan het zelf houden. En dit werkt ook goed bij honden die al een geschiedenis hebben met ervandoor gaan met de buit... vaak heeft de hond aandacht gekregen wanneer hij niet kwam (kan zowel negatief (boos worden) of positief (lokken). Op deze manier doorbreek je dat patroon ook. De hond wordt alleen beloond als hij komt,en hij kiest er zelf voor om te komen. (Mooier kun je het niet hebben, lijkt mij!)

-Daarna heb ik Tom naast me laten zitten, speeltje iets verder weggelegd (voor ons), en Tom, nadat hij uitzichzelf al naar mij keek, hem vrij gegeven om het te halen. Dit heb ik een paar keer gedaan.

-Toen het speeltje verstopt. Steeds moeilijker.
Dit heb ik gedaan om situaties na te bootsen dat hij heeft moeten zoeken en dan zijn buit vindt. (Zoiets vergroot de buitdrift) En ook ter afwisseling om het leuk te houden. Alleen maar iets halen wat voor je ligt, is op den duur niet zo leuk.
Zeker een flat moet je lekker afwisselend laten werken.

-Toen heb ik i.p.v. het weg te leggen / verstoppen en weer terug te lopen naar Tom, het weggegooid, terwijl hij naast me zat.
Ook dit ging goed.

-Daarna nog moeilijker gemaakt. (o.a. Tom weet niet precies waar het speeltje is terecht gekomen, heb het in andere kamer gegooid (ook dit eerst weer even langzaam opgebouwd, terug naar het neerleggen in die kamer etc.)

Aandachtspunt:
Waar ik op moet letten bij Tom is dat als hij opgewonden wordt, hij het liefst door rent met het speeltje (hij vergeet eigenlijk het 'spelletje' dat wij apporteren noemen). Dus ik moet het rustig opbouwen, als ik zie dat de oefening te moeilijk is, of hij te opgewonden wordt, op dat moment belonen als hij mijn richting op komt, en daarna de oefening iets geleidelijker opbouwen.

Nu moet ik dit alleen ook nog buiten gaan oefenen...
en het gaan oefenen met de dummy...

Zal eens kijken of ik een filmpje kan maken van ons twee als we bezig zijn.

Geen opmerkingen: