Foto genomen op 5 maart 2009

woensdag 30 september 2009

Begroeten.. het gaat steeds beter...

We zijn nog druk bezig met de begroetingsoefening.

Gisteravond bij mijn ouders thuis heb ik Tom in de bijkeuken op een matje gezet en we zijn nu al zover dat Tom blijft zitten terwijl mijn vader op hem af loopt, zijn borst aait, vervolgens zijn schouder en daarna de zijkant van Toms kop!

Eerst weer alles rustig opnieuw opgebouwd. Want dit was weer een hele nieuwe omgeving. Maar dit ging heel snel.

Je zult je misschien afvragen waarom ik Tom op een matje liet zitten... het heeft idd niets met de oefening te maken maar dat is omdat de vloer in het huis van mijn ouders erg glad is. Ik zag dat Tom daardoor iedere keer van zijn plaats begon te schuiven. Zag er schattig uit... maar dat is niet wat ik onbedoeld wil gaan belonen. Dus vandaar een matje waar hij wel op kon blijven zitten.

Stap 5, 6, 7:
We hebben het aaien van de verschillende delen van Toms lijf rustig opgebouwd. Elke keer als een onderdeel goed ging, dat laten rusten en dan door met het volgende. Gisteravond konden we de borst en schouder samenvoegen en daarna ook het even aaien van de zijkant van de kop.

(Bij het aaien van de kop heb ik er voor gekozen om de zijkant van zijn kop te laten aaien. Want als je met je hand over de snuit omhoog richting zijn schedel beweegt heeft de hond de neiging om zijn kop omhoog mee te bewegen. Dat vond ik te moeilijk voor hem.)

De volgende uitdaging gaat worden als mijn vader gaat praten. Dat maakt het voor Tom weet ik, een heel stuk moeilijker.

Ook een uitdaging is het om deze oefening te gaan doen als Tom mijn vader voor het eerst ziet. Dan is Tom zo hyper enthousiast... Nu heb ik nog elke keer geoefend als ik al een tijdje in huis was en Tom mijn vader al lang heeft gezien en hij inmiddels al wat rustiger was geworden.

En natuurlijk niet te vergeten:
Tom moet leren dat dit begroetingsritueel voor iedereen geldt en overal. Niet alleen bij mijn vader! Daar heb ik al wel wat mee geoefend. (Supermarkt, postbode, mensen die voorlopen)

Gisteravond is mijn moeder ook nog even op Tom afgelopen, en ook bij haar bleef Tom keurig zitten!

Daarnaast ben ik aan het oefenen met de af en blijf.

Gisteren heb ik, in huis, Tom laten liggen en hij bleef keurig 4 minuten liggen terwijl ik op zo'n 9 meter afstond stond! Ondertussen bewoog ik wat, ging ik op de grond zitten. Het ging dus heel goed.
In huis is het dus geen enkel probleem!

Nu buiten nog...
Ik ga dat ook heel rustig opbouwen. Afwisselend afstand en tijd trainen.
Vanochtend heb ik geoefend op de afstand. Ik heb Tom aan een lantaarnpaal gelegd (mocht hij opstaan dan kan hij niet weglopen en zichzelf zo belonen) en ik kon rustig 10 stappen bij hem vandaan lopen. Eerst 1 stap, ik zeg 'yes' en loop terug en beloon. Dan 2 stappen etc. Ik geef de beloning het liefste als Tom nog blijft liggen. (Al mag hij na 'yes' wel overeind komen, want dat betekent einde oefening). Aan het einde geef ik Tom zijn beloning en zeg ik 'no more'. Zo beloon ik het blijven liggen dus heel sterk. Opstaan betekent einde oefening, einde beloningen.


Zit en blijf oefening

Ook bij deze oefening gaat het in huis perfect. Dus nu ga ik het buiten rustig opbouwen. Ik train de afstand en tijd apart. Zodat ik ze later makkelijk kan samenvoegen. En hoe verder ik wegloop hoe langer Tom ook moet blijven zitten.

Ik weet dat Tom meer moeite heeft met zitten als ik er naast sta, en dus niets doe... dan als ik beweeg en van hem wegloop. Dus ik kan gerust daar mee beginnen. (Het kan heel goed dat dat voor jouw hond niet geldt en je dus eerst de duur moet trainen en dan langzaam de afstand toe moet gaan voegen.)

Vandaag eerst de afstand getraind. Van 1 stap tot 6 stappen. Tom bleef keurig zitten. Later de duur geoefend terwijl Tom naast me zat. Vrij snel ging Tom staan, want naast me zitten en niets doen... dat kun je toch niet bedoelen :)
(Dit komt denk ik ook omdat het Tom doet denken aan de oefening volg! Dan zit hij ook naast me en mag hij opstaan als ik ga lopen.)

Ook hier merk ik dat als ik wissel in tijd, dus de ene keer na 1 sec, de andere keer na 5 sec. beloon Tom dit veel leuker vindt. Hij weet niet hoelang het duurt voor er een beloning komt maar er komt er een. I.p.v. het zal wel weer lang gaan duren...
Ik wissel dus sterk tussen de tijd en kwam zo vandaag makkelijk tot 10 sec.

Aandachtsoefening

In huis is het bij deze oefening ook geen probleem. Tom kijkt me rustig 30 sec. of meer aan! Buiten is dat lastiger...

Er zijn veel meer afleidingen!
Het is nog een beetje zoeken naar een geschikte plek. Met wel wat afleiding maar niet teveel. Ook merkte ik dat ik te snel wilde gaan. (Tom deed het binnen wel heel goed... en bij het volgen buiten kan hij ook lang zijn aandacht op me richten...) Maar dat was een foutje van mij... Ik ga mijn criteria pas verhogen als Tom elke keer na het opeten van zijn beloning snel weer opnieuw naar me kijkt. EN ik ga wisselend belonen. Als je op de 10 seconden zit, dan niet elke keer 10 seconden of meer gaan vragen maar gaan wisselen. Dus dan 2 sec. dan 7, dan 5, dan 3, dan 8, dan 1, dan 12 sec. bijvoorbeeld. Hoe beter Tom er in wordt hoe meer je kunt gaan vragen, maar wel af en toe nog veel vroeger belonen. Zodat het leuk blijft en niet saai wordt. (En leuke, actieve beloningen gebruiken).

Zelf vind ik het wisselend belonen wat vervelender omdat je minder goed ziet hoe ver je hond al is. Maar voor Tom is dit wel de beste aan pak.

Vanmorgen zo'n 10 keer geoefend op het 1 seconden kijken. En dat ging best heel redelijk. De omgeving is lastig. Maar is wel te doen. Dus dat ga ik wat vaker oefenen.

Ook vind ik het trouwens lastig om niets te doen.... Als Tom niet kijkt, moet ik geen geluid maken, ik zou hem zelfs, meteen na het geven van zijn beloning, kunnen zeggen dat hij rond kan gaan kijken. Hoe vreemd dat ook klinkt, en voor mijn gevoel ook is... kan dat juist helpen om uiteindelijk meer aandacht te krijgen van de hond.

Geen opmerkingen: