Foto genomen op 5 maart 2009

dinsdag 18 november 2008

Goed nieuws

Tom is geslaagd voor de losse lijn oefening.

Tom hield de lijn los terwijl hij naar een stuk gras wilde waar eenden zaten en op een ander moment iets later weer getest en toen hield hij de lijn los terwijl hij vogels zag! Dit gaat dus steeds beter. Andere honden en katten is nog steeds wel lastig. Vooral als een kat ineens voorbij rent... Maar ik blijf hier goed op trainen en het gaat stapje voor stapje steeds beter.

Dit betekent dat Tom nu officieel het volgende level heeft gehaald.

We gaan nu verder met level 3. (De oefeningen die daarbij horen heb ik hier eerder al een keer beschreven. Je kunt ze vinden via de link hiernaast. Informatie leveltraining. )

Van level 3 hadden we al een paar oefeningen gehaald en er is nog meer goed nieuws....

Tom is namelijk geslaagd voor de oefening plaats.
Hij ging daar vanmorgen heen op een commando en ging daar meteen af en bleef daar een minuut liggen totdat ik clickte. Dit heb ik drie keer herhaald en Tom deed het alle drie de keren goed!

De uitdaging is nu de tijd op te gaan bouwen dat Tom daar rustig blijft liggen en de afstand te vergroten dat ik Tom naar zijn plaats kan sturen. Maar dat is het volgende level.

Tom is ook geslaagd voor de oefening retrieve.
Hij moest voor dit level vier verschillende voorwerpen aanraken met zijn neus. Nou daar hebben we geen oefening voor nodig gehad. Mijn kerel deed dat meteen!

En eindelijk.... na wat moeilijkheden; Tom schraapte met zijn poot over het target heen, is Tom nu echt goed geslaagd voor de oefening target.
Tom zoekt de target op en zet dan een van zijn voorpoten op de target.

(Ik kan niet wachten op level 5, 6 en 7 van deze oefening. Daarin is het de bedoeling dat de hond een target op de muur aanraakt met zijn poot. (Handig, hoef ik geen liftknopje meer in te drukken! Tom zal het vast heel leuk vinden om dat te gaan doen.)

More good news.

Tom passed level 2.

He only needed the llw. Yesterday he wanted to go to the grass where there were some ducks, but he kept the leash loose for a minute! A little lather he saw birds in front of him but he kept the leash loose for a minute. So I think he passed the test.

I will keep practicing the standing still with loose leash when we see cats or dogs. Especially a cat who runs by is something Tom find very hard to resist. But we will keep training on the llw standing still. I definitely can see some progress with some dogs.

And today Tom also passed the exercise go to the mat, retrieve and target!

Geen opmerkingen: