Foto genomen op 5 maart 2009

woensdag 12 november 2008

Geslaagd!

Gisteren heb ik verschillende oefeningen getest en....

Tom is geslaagd voor de oefening Oogcontact.
Tom keek me na het geven van het commando netjes 30 seconden aan zonder weg te kijken! Ik heb deze oefening drie keer herhaald en alle drie de keren helemaal goed. We kunnen nu gaan werken aan de oefeningen waar het oogcontact bij nodig is. (Zoals volgen.)

Tom is ook geslaagd voor de oefening Bench.
Tom ging netjes op één commando, de bench in, ging daar liggen en bleef er rustig 1 minuut liggen. Ik kon de deur openen zonder dat Tom overeind kwam.

Tom is ook geslaagd voor de oefening Afstand.
Hij ging na het horen van één commando, naar de voerton toe draaide erom heen en kwam terug. Ik heb ook nog een andere hoek geprobeerd en dat ging ook prima. Ik heb het denk ik wel 10 keer gevraagd en alle keren reageerde Tom goed.

YOEPPIE!

Helaas is Tom gezakt voor de oefening Plaats.
Hij kent het gedrag wel maar reageert nog niet zo goed als ik het commando zo maar noem. Dus dit neem ik mee in de komende trainingsessies.

Ook de oefening Target is nog niet helemaal goed.
De grote van de target is geen probleem meer, afstand denk ik ook niet. Maar Tom had het idee opgevat dat hij er met zijn poot overheen moest schrapen..... terwijl ik wil dat hij alleen zijn poot erop zet... (wel zo handig als ik hem wil leren de lichtschakelaar aan of uit te drukken) Ik heb dus wat stappen terug moeten zetten en weer even een groot target genomen en inmiddels is de target al weer klein en gaat het beter.

De enige oefening van level 2 die nog over is, is de oefening Losse lijn.
Ik heb hier nog te weinig op geoefend. Dus ik hoop dat de komende week te gaan doen.

Wat ben ik van plan: een leuk speeltje pakken en dit weggooien als Tom naast me staat met een slappe lijn. En dan is het de bedoeling dat Tom de lijn slap houdt (zelfs een minuut) en dat we er dan rustig heen lopen. Want voor het slagen van deze oefening moet Tom de lijn slap houden, terwijl er een afleiding is!

Yesterday I tested Tom for the exercise crate, distance and watch (level 3). Tom passed it with flying collors!

He failed the exercise Mat.
It looked like he didn't learned the cue yet. So this is something I will work on.

And we are also working on llw and target.

We had a little satback on the target. Tom didn't just put his paw on it, but he would like to move the target with his paw. So I did some steps back and started over with a bigger target and today we were working on a very small target. So I hope we will be able to pass this one soon!

Geen opmerkingen: