Foto genomen op 5 maart 2009

vrijdag 25 september 2009

Deze week...

Deze week wil ik de volgende oefeningen gaan doen.

Zit en blijf. Met afleiding.

Dat is dus eigenlijk dan ook meteen het begin van de begroetingsoefening. Daar richt ik me deze week eigenlijk het meeste op.

De bedoeling van die oefening is dat als iemand je begroet de hond netjes blijft zitten, ook als die persoon de hond gaat aanraken.

Dus.. Tom moet netjes blijven zitten als iemand op mij afloopt, mij de hand geeft en vervolgens even hem gaat aaien/betasten.

Natuurlijk ga ik dat niet in een keer van Tom vragen.
Ga ik rustig opbouwen.

Stap 1.
Veel op de zit en zit en blijf oefenen. Met zoveel mogelijke (altijd rekening houdend met wat Tom aankan) afleiding. Zit moet leuk zijn, en er kan vanalles en nog wat om ons heen gebeuren, hij kan rustig blijven zitten.

In de praktijk:
Als ik op straat loop en zie dat er een bus, een fietser, een wandelaar, een schoolklas voorbij komt! Gaat Tom zitten en blijft hij zitten totdat ik ok zeg. Ik gebruik dus wat ik onderweg tegenkom. (Altijd positief. Geen dwang. Zit en zit en blijf is leuk.)

Als beloning gebruik ik iets lekkers, of een speeltje soms ook in combinatie of enkel over mogen steken om te gaan snuffelen. (Wat Tom erg leuk vindt!)
Bij hele moeilijke situaties ligt het beloningstempo heel hoog. Dit kan ik later afbouwen. De praktijk leert dat dit vrij snel kan gaan.

(Het blijf commando gebruik ik nog niet, we zitten nog in de aanleerfase.)

Stap 2.
Gaan oefenen met mensen die op mij aflopen. Zodra Tom overeind komt, gaat de persoon achteruit en krijgt Tom niets lekkers. Blijft Tom zitten dan krijgt hij lekkers, in het begin in een heel hoog tempo, en loopt die persoon op ons af. (Dit is voor Tom ook een beloning. Voor angstige honden moet je het anders aanpakken.)

De postbode wilde ons graag helpen! En in eerste instantie kwam Tom overeind toen de postbode op ons afliep, maar daarna ging het heel goed. Tom bleef netjs zitten!

Ook ben ik gaan zoeken naar situaties in het dagelijks leven waar ik dit kan oefenen. En dus moest ik denken aan de supermarkt. Dus ik ben met Tom een eindje van de deur van de supermarkt af gaan staan, bij de parkeerplaats. Zodat de mensen niet meteen te dicht in de buurt zouden komen. Dit ging heel goed! Dus toen ben ik steeds dichterbij de deur gaan staan zodat mensen steeds dichter langs ons heen moesten lopen! (Ook een winkelkarretje was geen probleem voor Tom!)

Ook een meisje wilde ons even helpen en is langs mij heen gelopen. In de toekomst zal ik nog wat meer hulp moeten vragen.

De persoon die Tom heel graag wil ontmoeten is mijn vader dus die is nu elke avond even de klos. :)
We oefenen het in eerste instantie buiten omdat daar wat meer ruimte is. We zijn begonnen met dat mijn vader op een grote afstand stond en rustig op ons afloopt. Zodra Tom overeind kwam of ging liggen, ging mijn vader weer achteruit en pas als hij weer zat kwam mijn vader dichterbij en kreeg hij lekkers van mij. (Beide een beloning voor Tom.)

Dat ging heel goed. Zelfs zo goed dat ik Tom alleen nog beloonde als mijn vader voor me stond. Dus toen kon ik stap 3 gaan doen.

Stap 3.
Een persoon loopt op mij af en blijft even staan. En vandaar uit de tijd gaan opbouwen.

Mijn vader liep op ons af en bleef 1 tel staan en liep dan weer weg. Dit had Tom heel snel door en ik ben gestopt toen Tom zeker 3 tellen bleef zitten terwijl mijn vader pal voor ons stond!!!

De andere oefening die we deze week willen gaan oefenen is de af en blijf Ga in huis die oefening wat vaker doen. En buiten rustig opbouwen qua tijd.

Volgen.
Ik wil het aantal stappen dat ik zet voordat ik Tom beloon op gaan voeren. Ook wil ik als Tom zo goed blijft volgen het commando toe gaan voegen. Mijn streven is commando toevoegen bij 10 passen, dan stoppen totdat de hond 20 passen kan volgen en weer commando aan vast plakken, dan 40 passen.

Hierkomen.
Ik moet dan eigenlijk een lange lijn meenemen en dat gaan oefenen. Hoop dat ik daar van de week aan toe kom.

En als laatste wat ik eigenlijk als eerste doe; is de aandachtsoefening. Dus in vreemde omgevingen, met geleidelijk aan steeds meer afleiding de aandachtsoefening. In huis het commando er weer aanplakken. ('watch')

Geen opmerkingen: