Foto genomen op 5 maart 2009

zondag 19 april 2009

Ik heb het altijd al geweten... Nestfokdag Flatcoated Retriever Club in Heerde

Vanmiddag mocht ik ineens mee. Esther kwam langs en samen zijn we in de auto weggereden. Ik werd meegenomen naar een plek die Heerde heet. Daar aangekomen zag ik heeeeel veel flatcoated retrievers. En ook heb ik daar mijn zusjes en broertjes en mijn mama ontmoet!!!

Snel daarna moest ik in een ring waar ik lekker op de grond heb gelegen, en ik wilde daar ook wel spelen met mijn net ontmoette broertjes en zusjes. Dit was geloof ik niet helemaal de bedoeling. ach.

Heel raar trouwens, mijn vrouwtje en een meneer (ringmeester heette hij) en een mevrouw (de keurmeester) wilde dat ik ging staan, terwijl ik netjes ging zitten... en dat was niet goed. Toen ik ging liggen was dat ook niet de bedoeling. Schijnbaar moest ik staan. Tja dat hadden ze me dan ook maar moeten vertellen hoor!

Die keurmeester heeft zelfs naar mijn gebit gekeken. (Had ik nu vanmorgen wel mijn tandengepoetst?)







Ook lopen/draven moest ik, maar er was zoveeel te zien...



En toen..

Toen kreeg het vrouwtje te horen hoe mooi ik was. Dit wist ik natuurlijk allang maar de keurmeester heeft het nu ook hardop tegen mijn vrouwtje gezegd!!! Ze heeft zelfs mijn baas het advies gegeven om ringtraining (wat is dat?) te gaan volgen en mij uit te gaan brengen op shows... was geloof ik niet eens een verzoek maar meer een opdracht aan het baasje.

We krijgen het dus nog druk...

Hieronder het rapportje van de keurmeester (Marjo Hahné) die keek naar mijn uiterlijk:
Algeheel beeld: Uitmuntend.
Hoofd: Uitmuntend.
Schedel:Uitmuntend.
Voorsnuit: Uitmuntend.
Oog vorm: Uitmuntend.
Oog kleur: Uitmuntend.
Oor grootte: Uitmuntend.
Expressie: Uitmuntend.
Gebit: Schaargebit.
Halslengte: Uitmuntend.
Voorborst: Zeer Goed.
Hoeking voorhand: Zeer Goed.
Boven belijning: Uitmuntend.
Lichaam: Uitmuntend.
Onder belijning: Zeer Goed.
Bekken ligging: Zeer Goed.
Knie hoeking: Uitmuntend
Stand achterhand: Uitmuntend.
Staart aanzet: Zeer Goed.
Staart dracht: Zeer Goed.
Staart actie: Uitmuntend.
Voeten: Zeer Goed.
Bone: Uitmuntend.
Vacht: Uitmuntend.
Gangwerk: Zeer Goed.
Kleur: Zwart
Gedrag: onrustig (tja... er was zoveel te zien! En ik kende dat spelletje (netjes stilstaan en netjes meelopen als er zoveeel om je heen te zien is en om je heen gebeurd...) nog niet zo goed.)
Reu: compleet (tuurlijk!)

Opmerkingen: Uitmuntend type. Harmonieus totaalbeeld. Mist helaas ringtraining.

Die laatste opmerking slaat natuurlijk op het vrouwtje... niet op mij!

Daarna ben ik meegenomen (samen met mijn familie) naar een grasveldje



en daar hebben ze rare dingen gedaan. Zoals schieten met een pistool (gelukkig niet op ons hoor!), ze wilde geloof ik weten hoe we zouden reageren.






Er ging zelfs iemand op de grond zitten en die mocht ik begroeten! Feest! Heb haar een flinke wasbeurt gegeven en zij heeft lekker op mijn buik gekribbeld, wat wil je nog meer....

Hier kun je het zelf zien... (hier houd ik het nog een beetje beschaafd, maar ze heeft al wel de ogen dicht gedaan, dus ze wist wat er komen ging!)



We moesten ook nog wat dingen apporteren, maar niet naar mijn eigen baas maar naar die vrouw die ik die wasbeurt had gegeven.

En er gebeurde ook nog wat raars... deze vrouw deed me aan de lange lijn



en ging gewoon lopen, ik dan natuurlijk lekker gesnuffeld, eerst kwam ik de info tegen die mijn broer net had achtergelaten (daar heb ik dan natuurlijk ook wat info achtergelaten) en toen rook ik iets interessants...ja hoor, ik vond zomaar een dode eend! op dat veldje. Had mijn broer me niet even kunnen waarschuwen? Zouden de mensen daar een barbecue gaan houden? Hoe was die eend daar eigenlijk dood gegaan? Was die uit de lucht komen vallen?

Heb hem maar even besnuffeld, verteld tegen de eend dat ik er ook niets aan kon doen en toen ben ik met die vrouw mee terug gelopen.

(Mijn baasje was eventjes bang dat ik er van ging eten, thuis krijg ik namelijk wel eens eendennekken te eten, maar dat heb ik natuurlijk niet gedaan.)

En toen mocht ik weer met mijn baasje mee!



Na afloop, toen al mijn broertjes en zusjes waren geweest kreeg het vrouwtje een rapportje mee en daar stond op (bij opmerkingen):

'Vriendelijke reu, die geniet van contact baas/hond.'

Dat lijkt volgens mij erg op het rapportje van de puppytest. En het klopt wel. Ik ben heel vriendelijk en vind contact met mensen en dan vooral mijn baas erg leuk!

Daarna gebeurde er nog iets raars...
Een meneer begroette me met een raar apparaat (bleek een chipapparaat te zijn. Je kunt het denk ik vergelijken met een paspoort controle.... Ze wilde zeker weten dat ik was die ik zei dat ik was. Natuurlijk lieg ik niet!)

'k Moest op een hoge tafel. Dat was geen probleem. Voorpoten erop en wat hulp van het vrouwtje en ik stond er zo bovenop!

Toen ging er iemand aan mijn achterbenen voelen. Er waren zelfs twee mannen. En toen werd ik op mijn zij gelegd en ging die ene meneer aan mijn knieën zitten en de andere meneer zorgde ervoor dat ik bleef liggen en dat ik niet van de tafel zou vallen. Ik vond het onderzoek niet erg want mijn baasje was lekker mijn oor aan het kriebelen. Mmmm.

Nu zul je afvragen wat zijn ze toch aan het doen met je.

Ik was op een nestfokdag. De vereniging organiseert die voor nesten die via de club zijn gefokt en dan controleren ze het uiterlijk en karakter van de honden. En in mijn geval deden ze ook nog een gezondheidsonderzoek. Om precies te zijn een Patella Onderzoek. En het resultaat daarvan was goed. Ik ben officiëel Patella vrij. Yoeppie! Moet eigenlijk nog even aan mijn baas vragen wat Patella nu betekent...

Helaas was het toen al heel laat en zat de beloofde wandeling er niet meer in. JAMMER! Nou volgende keer maar beter zou ik zeggen...

Vrouwtje is trouwens supertrots.
Voor haar was ik altijd al de mooiste, en de leukste en liefste. Maar dat ze dat nu vandaag van keurmeesters heeft te horen gekregen doet haar heel veel. En dan ook nog het gezondheidsonderzoek dat goed was. Ze loopt maar te stralen...!

Today we were at a show and the judge gave me the advice to go to more shows. Because Tom is an very very nice (excellent) build dog! Wow. He only needs some training. (he needs to learn to stand still when people and dogs are around him. But I am very proud!

Met dank aan Henk de Vries voor de foto's! (De moeder van Tom verwacht trouwens weer puppies!!!)

Geen opmerkingen: