Foto genomen op 5 maart 2009

maandag 5 januari 2009

Video's

De oefeningen waar ik nu o.a. mee bezig ben zijn:

Voorkomen / Front

Het is de bedoeling dat de hond 3 van de 5 keer achter elkaar recht voor je komt.

Om dit aan te leren maak je gebruik van een Front-Ray diagram. Waarbij de A lijn de lijn is die horizontaal verloopt (terhoogte van je voeten) en de C lijn precies verticaal. Daartussen in zijn er allerlei lijnen (B1, B2 etc.) die komen vanuit je voeten. (Soort stralen van een cirkel zeg maar met jou als middelpunt.) Je kan zo dus elke keer goed zien wat je gaat belonen.

(Ik heb het eerlijk gezegd niet uitgetekend op de vloer, maar ik kon op mijn vloer wel goed lijnen zien.) Het is belangrijk dat je in het begin de hond clickt als hij nog in beweging is. Je wil immers niet dat de hond schuin voor je gaat staan en daar blijft stilstaan.

Op de video kun je zien dat ik eigenlijk al bij het laatste stukje ben. De C-lijn. Rechtvoor me. Tom komt van achter mij vandaan en gaat uit zichzelf recht voor me staan.

De beloning gooi je naar achteren zodat de hond van achteren komt en weer zelf moet zoeken naar het recht voorkomen. Ik gooi de beloning ook nog tussen mijn benen door naar achteren. Dit deed ik omdat op die manier Tom leerde dat daar ergens het lekkers ging komen (dus rechtvoor hem) en dat kon Tom dus ook helpen in het ontdekken wat nu het gedrag was wat ik wilde zien.

Ik werk nu dus aan het laatste stukje, dus helemaal kaarsrecht voor me staan. (Ik moet nog wel wennen aan het videoopnemen... ik had eigenlijk wat verder weg moeten gaan staan...)

Hierna ga ik werken aan kaarsrecht voor me staan en me aankijken. (En dan nog eventueel de zit.)



Volg en Naast / Finish and Heel

Volg / Heel
Hierbij draai je rechtsom je as en de hond volgt je met oogcontact.
Ik maak meer dan een draai en dat is nog niet nodig.

Naast / Finish
De hond moet oogcontact houden terwijl de trainer linksom zijn as draait.

Op de video kun je deze beide oefeningen zien. Alleen laat ik het niet helemaal goed zien... bij de finish hoef ik namelijk alleen maar een kwartslag te draaien. (De volgende stap zal namelijk zijn dat de hond oogcontact houdt en met zijn achterkant draait totdat hij naast me staat (terwijl hij me nog steeds aankijkt. Maar dat is pas nodig in het volgende level).



Truc

Dichtdoen van de deur / closing the door.
Hij blijft leuk!

Geen opmerkingen: