Foto genomen op 5 maart 2009

donderdag 4 september 2008

9 Plaats

Helaas kon ik door omstandigheden gisteren niet naar de training voor het B-diploma.

Maar de oefeningen die ik Tom aan moest leren gaan super!

'Voet' doet hij al helemaal zelf en gaat dus ook netjes naast mijn linkerbeen zitten.

De oefening 'plaats' gaat ook heel goed.

Ik heb om hem dit aan te leren een hoop riemen (1 van 8 meter en 1 van 3 meter aan elkaar) neerlegd en zodra Tom er met een poot boven op stond geclickt. Dit heb ik uitgebouwd tot 2 poten op de riemen en daarna een af op de riemen.

Als je er zelf mee wilt starten:
In het begin click je als de hond met 1 poot op de riemen staat en dan click je 10 keer snel achter elkaar zolang hij er nog op staat (en je gooit de beloning boven op de riemen).
Dan gooi je na de volgende click de beloning een stukje weg zodat de hond van de riemen weg moet lopen en er opnieuw weer naar terug moet om weer geclickt te worden.
Dit herhaal je een aantal keren; totdat je merkt dat je hond er heel graag naar toe wil. Dan click je alleen nog maar voor 2 poten op de riemen. (Deze stap kan heel snel komen na stap 1. Dat ligt helemaal aan je hond).
Als dit goed gaat en de hond dit gedrag graag laat zien, dan kun je wachten met clicken, misschien gaat je hond zitten, of misschien zelfs al liggen? Dat kun je clicken. Of. Je kunt als de hond bovenop de riemen staat het commando af geven en zodra de hond dit doet weer clicken en weer zo'n 10 keer achter elkaar terwijl de hond netjes ligt (dus zorgen dat je de beloning daar neerlegt dat de hond er makkelijk bij kan, zonder op te hoeven staan.) Deze stap herhaal je een aantal keer, dan kun je even wachten en kijken of je hond uitzichzelf al een af op de riemen aanbiedt. Zoniet dan herhaal je het nog een aantal keer. Totdat de hond uitzichzelf bovenop de riemen gaat staan en daarop gaat liggen.
Je hond kan het heel snel doorhebben!

Met Tom ben ik nu al bezig om de afstand te vergroten die hij af moet leggen om bij de riem te komen en daar te gaan liggen.

Vanmorgen zaten we al op 1 meter!

En hij vindt het leuk. (Logisch... als je zo beloont wordt....)

Als ik de afstand kan vergroten tot 5 meter dan ga ik 1 van de riemen eraf halen. Gelijdelijk aan ga ik Tom dan leren dat hoeveel riem er ook ligt (of hoe weinig) dat niet uit maakt, het gaat erom dat je daar boven op gaat liggen. (Als ik zover ben zal ik daar wel over schrijven.)

Geen opmerkingen: